”Cuvintele tale chiar mă lovesc, dar eu sunt tare și nu mă opresc. Tu vrei să mă doară și reușești. Eu știu cine sunt – tu cine ești.” – Nicole Cherry ”Cuvintele tale”
Cuvintele au un impact impresionant (de mare) asupra oamenilor: a acțiunilor lor, a modului de gândire, a emoțiilor declanșate. Fiecare cuvânt, pe lângă informația pe care o transmite, transmite și energie: motivație- demotivație, acțiune- inacțiune.
Rolul cuvintelor în viața financiară
Cuvintele reprezintă codul comunicării. Prin intermediul codului se transmite mesajul care poate fi pro sau contra, motivare sau demotivare. Prin urmare, cuvintele au puterea de a influența, după cum se afirmă însăși scopul comunicării.
Cuvintele tale sau ale oricui din jurul nostru influențează într-un mod sau altul.
Ne vom centra atenția către reclame. Ele conțin cuvinte care manipulează comportamentului receptorilor. (Manipularea are atât o direcție pozitivă, cât și una negativă.)
Observăm în conținutul reclamelor îndemnul la consum; la consumul diverselor produse: alimente, vestimentație, electrocasnice și electronice, mașini, medicamente și produse financiare. Scopul reclamelor este de a promova respectivele produse, în așa fel încât, să te determine să le cumperi. Cum fac asta? Apelând la dorințele tale, determinându-te să te gândești la modul în care te vei simți având acel lucru. Îți stârnește emoția de împlinire că ți-ai realizat dorința. Te pun, deja, în postura cumpărătorului și îți descriu ce bine te simți pentru că ai cumpărat. Și, în cele din urmă, acționezi, cumpărând acel produs.
Deciziile se iau emoțional și se consolidează rațional.
Văzându-te în fața faptului împlinit, parcă nu mai simți aceeași emoție. Efectul cuvintelor s-a dus. Acum deții acel produs, însă nu mai ești la fel de fericit. Nu mai ești convins că ai făcut un lucru bun, dar pentru a nu te revolta asupra ta, psihicul te protejează de apariția vinovăției, motivând de ce ar fi, totuși, o alegere bună.
În momentul în care o femeie își cumpără a 56 –a pereche de pantofi, pentru că acei pantofi i-au fost prezentați ca ”cei mai comozi pantofi din lume”, dar ajunge acasă și constată că nu mai are loc unde să îi așeze, că nu sunt atât de comozi cum i s-au părut în magazin, începe să gândească în felul următor: ”da, dar nu aveam combinația de maro cu negru, nu aveam modelul stiletto” ș.a.m.d. Toate gândurile vin pentru a consolida decizia luată în baza emoției. Emoțiile sunt trecătoare. Poți folosi expresia: ”este doar o emoție!” în momentul în care nu te simți bine și, de asemenea, în momentul în care vrei să nu exagerezi cu consumul.
Consumul excesiv face gaură în buget. Îndemnul reclamelor la consum este imediat îmbrățișat de cele la produsele financiare de împrumut. Chiar există parteneriate între bănci și magazine pentru a facilita accesul la produse care fie nu sunt pe listă, fie nu se încadrează în bugetul situației tale actuale. Pentru a nu mai face un drum până la bancă, banca vine la tine și te sprijină să agonisești datorii.
Cuvintele din reclame au scopul de a influența comportamentul de consum. Ele sunt folosite cu scopul de a crește rata consumului. Trebuie să fim conștienți că pe rata consumului se bazează economia. Însă, aici, vorbim despre o creștere artificială și o exagerare în ceea ce privește nevoile și dorințele tale. Impactul consumului excesiv îl vei vedea în propriul buzunar, când rămâi fără bani înainte de finalul lunii. De aceea este foarte importantă conștientizarea propriilor nevoi și dorințe, a modului în care reclamele, cuvintele folosite de vânzători, îți influențează comportamentul.
Deciziile și liberul arbitru
În viață luăm decizii și ne folosim de liberul arbitru. Noi am luat acea deczie, nu altcineva în locul nostru, teoretic. În practică, în schimb, conștientizând cuvintele folosite în reclamă, în promovarea produselor diverse, se poate observa, cu ușurință, cum liberul arbitru ne este influențat.
Evident, că este nevoie să cumpărăm, să consumăm, însă important este dacă cumpărăm pentru că așa alegem să o facem sau pentru că ne lăsăm duși de niște cuvinte. De asemenea, cumpărarea unei mărci sau a alteia poate fi declanșată de o preferință. Există preferințe în baza gustului, a ingredientelor folosite, a criteriilor de calitate, a mărcii, apariția în reclame a produsului, recomandarea pritenilor ori ale unei vedete. Dacă există preferință pentru o anumită marcă de produs pentru că nivelul ingredientelor este acceptat de gustul și organismul nostru, ci nu pentru că vedeta preferată îmi recomandă acel produs, atunci liberul arbitru funcționează.
Din păcate, liberul arbitru, de cele mai multe ori este învăluit și absorbit de cuvinte frumoase care îndeamnă la consum. Nu degeaba limba română are un proverb care ilustrează scopul cuvintelor: ”Vorba bună, mult aduce”. Eviident că în reclame, cuvintele au forma lor pozitivă. Nu fac antireclamă concurenței, ci folosesc cuvinte frumoase, în termeni pozitivi, la superlativ pentru prezentarea respectivului produs. Produsul este în prim – plan și el devine vedeta care se poate găsi și în gospodăria ta, dacă îl achiziționezi.
Cheltuirea și economisirea
Vedem în reclame cum se face apel la consum, deci la a cheltui banii, nicidecum la economisire ori investirea banilor. Bineînțeles că consumul stă la baza economiei, însă și economisirea și investirea banilor ajută economia. Banii investiți conduc la dezvoltare. Banii puși de tine să lucreze, ajută la dezvoltarea societății în care trăiești. Ei merg în cercetare, dezvoltare de produse și echipamente, susținerea categoriilor sociale: pensionari, șomeri și a sistemelor publice: sănătatea, educația. Toți banii impulsionează economia, iar tu te alegi cu o parte din profitul generat de respectivul domeniu dezvoltat, pentru că ai luat parte la dezvoltare.
Educația financiară impulsionează oamenii să cheltuiască chibzuit, nu să nu cheltuiască și cum să producă mai mult pentru sine.
Până la urmă, banii caștigați din investiții vor fi cheltuiți. Vor ajunge astfel, înapoi în economie în zona de consum. Însă, cel puțin, îți permiți, ceea ce îți dorești cu adevărat. Planurile de termen lung de economisire/ investiții îți aduc profitul cel mai mare din rata de dobândă/randament obținut de banii tăi, precum și un nivel ridicat al standardului de viață pe care ți-l vei permite mai târziu. Poate nu îți permiți să îți susții copiii la studii în afara țării, însă economisind și investind bani ajungi să realizezi un obiectiv important pentru tine și totodată costisitor.
Succes în conștientizarea banilor!