Ce este un complex? O frustrare, o supărarea că altul are și tu nu ai. Cum determină complexele creșterea cheltuielilor? Frustrarea reprezintă, totodată și o dorință. Îți dorești ceea ce are celălalt, ceea ce nu ai. Problema este, de fapt, că tu nu ai ceea ce are altul și râvnești.
Complexul lui Napoleon
Complexul lui Napoleon vizează deținerea unor bucuri pentru a compensa lipsa altora. Napoleon, fiind scund, deținea bunuri care îl făceau să pară puternic și să compenseze lipsa înălțimii fizice. Toate obiectele pe care le achiziționa aveau un obiectiv comun: să fie mari.
Complexul sau dorința de a fi într-un anume fel
Poate ai văzut fetițe care se încalță cu pantofii cu toc ai mamei pentru că vor să fie că mamele. Astfel, se întâmplă la cumpărături, în momentul în care vrem să ascundem aparențele în spatele unor produse. Nu ne reprezintă personalitatea, dar vrem să epatăm și, astfle, scoatem în evidență un complex pe care îl avem. Ajungem să ne cumpărăm mașina cea mai scumpă pe care ne-o oferă banca în leasing sau împrumut pentru a demonstra ceea ce nu avem, să compensăm incapacitatea, plătind cu viitorul nostru.
Orice lucru pe care ni-l cumpăram din dragul de a crea o anumită aparență din punct de vedere financiar presupune un cost din viitorul nostru. Ne punem gaj întreg viitorul prin faptul că vom fi nevoiți să muncim un număr de luni, ani și zeci de ani pentru bunul pe care l-am achiziționat.
Complexele și consumerismul
Consumerismul este axat pe a conduce la compensarea complexelor prin: a te bucura de cel mai mare televizor, cel mai nou laptop sau telefon, cea mai scumpă vacanță. Emoțiile plăcute transmise în cadrul reclamelor determină acțiunea: a cumpără ceea ce au ceilalți. În reclame ți se transmite mesajul că nu poți fericit fără acea achiziție. Și astfel, apare tristețea de a avea același telefon de 2 ani, același laptop de 6 ani, de a nu avea banii pentru o vacanță de lux. Dar iată că vine și soluția: ”îți iei tot ce vrei cu un împrumut rapid”. Banii de care ai nevoie, pe moment nu mai reprezintă o piedică. Banii se obțin acum rapid Însă cu ce scop? Acestea sunt ușor date la o parte pentru a prezenta facilitatea obținerii unor bani care nu sunt ai tăi.
Complexele altora, obiectivele tale
De asemenea, unele obiective pe care ni le stabilim vin din complexul altora: ale părinților, ale partenerului de viață. Pentru că părinții nu au avut posibilitatea, din varii motive, să urmeze medicina, te obligă pe tine să te inscrii la aceea facultate și să urmezi o carieră de succes în domeniul în care ei și-ar fi dorit. Partenera/partenerul își dorește o familie cu mulți copii pentru că fie a fost crescut/ă singur/ă la părinți, fie provine dintr-o familie mare și acum vrea să aibă măcăr copiii lui frați/surori.
De aceea este posbil să te angrenezi în obiective care nu sunt ale tale. Daca părinții vor să ai un job bine plătit și să te așezi la casa ta, achiziția unei locuințe poate să devină obiectivul tău doar pentru că ei vor asta pentru tine, deși ție ți-ar fi bine în chirie.
Cum determină complexele creșterea cheltuielilor?
Conștientizarea este primul pas în tot parcursul de realizare personală. Ajung să identific de unde vine nevoia aceea de locuință proprie, vacanța de lux și dacă este al meu sau al altcuiva. Dacă chiar am nevoie să îmi las viața dusă de vălul complexelor sau să acționez în contra complexului.
Îmi asum complexul că nu am avut mașină în familie și dacă nu este necesară, să nu îmi fac credit doar pentru că vreau să am ce nu am avut.
Vacanțele de la tinerețe reprezintă o dorință care conduce la anihilarea frustrariilor diverse, sugrumarea emoțiilor negative de neputință transmise până atunci. Natura acestor emoții fiind diverse: de la a lucra într-un loc sau domeniu care nu este potrivit personalității sale, fie o relație toxică avută cu o persoană din familie sau cu partener ori prieten.
De ce complexul ridică nivelul cheltuielilor?
Complexele odată apărute vor împinge persoana respectivă la acțiuni care să acopere complexul prin achiziții care să îi aducă bucuria depășirii (aparente) a complexului. O mașină mare, dacă persoana este scundă, costă mai mult decât oricare alta mașină care este mai mică.
Dorința de a epata consistă într-un complex al inferiorității – complex transmis în copilărie.
De cele mai multe ori o etichetă pusă copilului din lipsa timpului de a îl asculta, de a îi fi alături îl conduce pe acesta în perioada adultrismului să își petreacă timpul liber în cluburi de ”fitze” sau la mese VIP și să consume băuturi fine, dar scumpe.
Toate lucrurile cumpărate din impuls sunt scumpe pentru că nu se aloca timp și atenție studierii raportului calitate – preț. Ambalajul, de cele mai multe ori, dă prețul produsului. Nu de fiecare dată un ambalaj frumos este ieftin. Lucrurile așa zis scumpe au și perioade de reduceri, discount-uri, însă acestea nu sunt tot timpul. Dacă complexul își atinge vârful maxim într-o perioadă în care nu sunt reduceri, achiziția se face mai scump pentru că se face sub impuls. Toate cumpărăturile făcute din impuls ascund un complex. Tot ceea ce poate să mai aștepte este o achiziție atât rațională cât și emoțională, într-un echilibru sănătos: psihologic și financiar.
Te invit să o urmărești pe Ioana Mărgineanu de la Buget de familie și astfel poți achiziționa ieftin, lucruri bune. https://bugetdefamilie.ro/
Complexele nu reprezintă o problemă de sănătate psihologică. Ele se pot manifesta la orice om, sunt normale. Sunt emoții care ascund niște neîmpliniri, iar conștientizarea este cheia identificării. Planificarea deciziei de cumpărare, cumpătarea reprezintă soluția pentru sănătatea financiară.
Succes în conștientizarea banilor și a deciziilor financiare!