De ce să facem educație financiară copiilor? Pentru că îți dorești să îi oferi copilului tău tot ceea ce este mai bun. Viața lui vrei să fie una fericită, prosperă, în care să nu aibă parte de griji sau lipsuri. Așa este?
Fiecare părinte își dorește tot ce este mai bun pentru copilul lui.
În secolul vitezei și al consumerismului, o ”nouă educație” se întrevede la orizont: educația financiară. Educația financiară pentru copii va deveni un ”must” al acestui secol. Scopul educației financiare îl reprezintă dezvoltarea acelor abilități, cunoștințe și comportamente pe care copilul să le folosească de-a lungul vieții. Toate acestea îl vor ajuta în achiziționarea bunurilor de care are nevoie.
De ce să facem educație financiară copiilor?
Întâi de toate, mulți se întreabă când aud acest concept: ”Ce presupune educația financiară pentru copii?”. Acest concept clar se referă la bani, dar oare presupune calcule și costuri ?
Nu, educația financiară nu presupune calcule, concepte abstracte. În primul rând copilul va cunoaște modul în care au apărut banii, care sunt banii și cum circulă ei. Educația financiară aduce valențe personale cu privire la muncă, la respect, disciplină și responsabilitate.
Un copil care a văzut acasă că banii nu sunt un subiect tabu și că se discutau deciziile cu privire la bani, va deprinde acest comportament și va acționa, ca atare, în familia sa. Acum începe să deprindă ”limbajul banilor” și să își însușească, pentru mai târziu, comportamentele sănătoase financiar. Așa începe și așa se predă educația financiară copiilor.
Părinții care nu își supun copii la discuții despre bani despre ce trebuie cumpărat acum și ce mai târziu, cresc copii care își doresc lucruri și vor acționa impulsiv. Vor achiziționa dorințele în detrimentul nevoilor. Vor fi frustrați și vor deprinde convingeri limitative cu privire la bani.
Educația financiară aduce în prim – plan responsabilizarea adultului de mâine. A fi crescut într-un cult al gestionării finanțelor personale, a cunoașterii psihologiei ființei umane cu privire la bani: tendințelor consumeriste, a slăbiciunilor și a punctelor forte, precum și conștientizarea rolului timpului și a muncii depuse pentru obținerea banilor conduce la echilibru și sănătate financiară; prosperitate.
Definiția educației financiare:
Educație financiară reprezintă ansamblul informațiilor, obișnuintelor, abilităților dezvoltate în ceea ce privește finanțele personale: gestionarea banilor și înțelegerea principiilor care guvernează obținerea lor, precum și realizarea obiectivelor financiare.
Copiii și banii
De la 5 ani, copiii pot primi bani; bani pentru diferite sarcini pe care aleg să le facă. Aceste sarcini au fost în prealabil discutate și s-a ajuns la hotărârea că va fi remunearată acea sarcină. Acum conceptul de muncă este pus în practică și vor începe să confere valoare banului odată ce îl câștigă. Depunând efort pentru a câștiga bani cu ușurință și copiii vor pune preț mai mult pe fiecare ban pe care îl au.
Educația financiară are rolul de a îl integra pe copil în colectivitate și în comunitate. Odată ce a deprins informații despre bani și muncă, acesta își va susține părintele să meargă la muncă, va înțelege de ce nu poate să stea toată ziua acasă cu ei și de ce el trebuie să meargă la școală/grădiniță.
De ce să facem educație financiară copiilor? Pentru a fi responsabili și a deprinde ideea principală a banilor.
Să nu uităm proverbul românesc: ”munca este brățară de aur”. Așa este! A îi face conștienți pe copiii noștri că munca stă la baza economiei, că noi trebuie să facem ceva pentru a primi bani, îi ajută să înțeleagă, de mici, valențele acestui proverb. În schimb, dacă ei nu ”pun mâna pe nimic când sunt mici” vor crește în ideea că totul li se cuvine și nu vor avea o altă sursă de satisfacție decât aceea de a cheltui bani, fără să învețe să și producă.
Care sunt principiile de bază în educația financiară pentru copii?
- Banii se câștigă prin munca depusă. Și mai precis: numărul banilor ține de valoarea muncii depuse. Un muncitor într-o fabrică va câștiga mai puțin decât patronul său pentru că doar prestează o sarcină. Patronul ia decizii și deciziile lui generează locuri de muncă pentru zeci și sute de angajați. Ceea ce face un patron este să creeze valoare într-o comunitate.
- Banii câștigați nu reprezintă suma care te conduce la realizarea obiectivelor financiare. Banii salvați din cei primiți te vor conduce la realizarea obiectivelor din viața ta.
- Plătește –te pe tine primul. Asta înseamnă puterea economisirii prin gestionarea bugetului, astfel încât să se țină sub control cheltuielile.
- Banii economisiți pot produce mai mult dacă ei sunt investiți. Puterea multiplicării banilor este în funcție de timpul în care banii sunt lăsați să fie investiți.
- Setarea obiectivelor financiare cele mai importante pentru tine te motivează să câștigi și să economisești, să elimi tentația de moment, recompensa imediată, pentru recompensa cea mai mare de mai târziu.
Mai multe despre cum să faci educație financiară copilului găsești aici: https://www.psihologiabanilor.ro/cand-facem-educatie-financiara-copiilor-si-cum/
Educația financiară și viața
Indiferent de alegerea profesiei, copilul tău, viitorul adult va avea bani și obiective financiare. Administrarea banilor: pe ce să cheltuiască, ce îi aduce mulțumire, bucurie și împlinire pe termen lung reprezintă cheia succesului financiar. Succesul financiar vine din gestionarea banilor. Fie că sunt mulți, fie că sunt puțini, banii au capacitatea de a realiza obiectivele financiare importante valoric dacă capacitatea lor se îmbină cu capacitatea omului de a îi salva, de a îi ”dresa”.
Copiii pun acum bazele principiilor după care să relaționeze sanătos cu banii pentru momentul în care îi vor deține, pentru momentul când vor fi independenți în a îi căștiga. Dar până atunci se deprind obișnuințele.
Copiii și nevoile
Un copil educat din punct de vedere financiar nu va mai urla în supermarket după o jucărie, deoarece cunoaște faptul că avem o listă de cumpărături de la care nu ne abate pentru că așa am stabilit înainte să plecăm de acasă.
În educația financiară a copiilor vom face diferența între o nevoie și o dorință, iar copilul va recunoaște atât la el, cât și la noi părinții, că nu facem excese și nu ne abatem de la nevoi, stabilind când ne facem o dorință și o planificăm.
Este adevărat, la această vârstă, copiii nu trebuie să își realizeze singuri nevoile, ele find satisafcute de către părinți, dar este necesar să le cunoască. Astfel vor respecta decizia părinților și vor valorifica fiecare bun pe care îl vor primi, când fiecare nevoie îi va fi satisfăcută. Pentru a conștientiza nevoia este necesar să perceapă diferența dintre nevoie și dorință.
Copilul la 3-4 ani percepe cu ușurință deosebirile decât asemănările. Diferența dintre nevoie și dorință va fi realizata prin intermediul jocului și a activităților practice. O dorință va fi diferențiată de o nevoie prin joc. Putem să ne jucăm și să ne distrăm și cu două păpuși în loc de trei. Un alt exemplu practic poate fi și cel care face referire la deținerea a unei perechi de pantofi în loc de două. Nu se poate încălța cu două perechi în același timp; o pereche de încălțăminte în plus nu îi va oferi o mai mare satisfacție, ci dimpotrivă. 😊
De ce să facem educație financiară copiilor? Punctul decisiv
Copiii nu au nevoie de bani, căci nevoia este satisfăcută de părinți; întreaga responsabilitate financiară îi privește pe părinți, însă ei, copiii, își pot gestiona dorințele. Educația financiara începe din gestionarea dorințelor. Gestionarea banilor de mai târziu începe de la gestionarea dorințelor când copiii sunt mici, pentru a crea capacitatea de gestionare a banilor și a nevoilor de la vârsta adultă.
O mai buna înțelegere a modului în care putem gestiona finanțele și realizarea obiectivelor financiare conduce la prosperitate și la satisfacție personală; împlinirea materială.
Copiii au capacitatea de a înțelege realitatea înconjurătoare dacă le este oferită posibilitatea de a o descoperi și dacă le este explicată. Discuțiile cu privire la bani trebuie să fie unele distractive, practice, să le ofere posibilitatea de a practica ceea ce învață. Practica este ceea ce ne dorim să o transmite. Doar așa vor fi capabilli să discearnă în momentul cumpărăturilor, iar fiecare bun să primească prețuirea la adevărata sa valoare.
Responsabilitatea și succesul în viață sunt determinate în copilărie de experiențele pe care copilul le întreprinde, iar învățăturile se creează pas cu pas din fiecare acțiune și interacțiune.
Am realizat o întreagă pledoarie pentru educația financiară a copiilor, însă, acum, îți revine ție, părintele său, decizia de a îi face sau nu educație financiară copilului tău.
Fișe de lucru de educație financiară pentru copilul tău
Cu toate acestea, dacă îți dorești să îi faci educație financiară copilului tău, ai parte de materiale pe care le-am creat special pentru a îți fi ușor să aplici principiile educației financiare acasă.
Mărunțilă și Bancnoțilă, tovarășii copilului tău în educația financiară vin pe piață cu un nou material: fișe de lucru. Aceast material este un ebook cu fișe în care se ”predau” 6 lecții de educație financiară copiilor de vârstă preșcolară și școlară. Fișele conțin exerciții și sarcini de evaluare a gradului de învățare aprincipiilor financiare transmise. Îți este un îndrumător specializat în realizarea educației financiare acasă cu copilul tău.
Poți face precomandă materialului de aici: https://www.sprijina.ro/cauze/maruntila-si-bancnotila-fise-de-educatie-financiara
Succes în conștientizarea banilor și a educației financiare pentru copii!