Relația copilului cu banii se dezvoltă natural. Copilul intră în această lume unde banii sunt la tot pasul. El vede că în această lume se dau la schimb niște hârtii. Ce sunt acelea, cum se fac ele și cum să am și eu? Toate aceste întrebări rulează în minte copilului.
Un copil este un adult care nu este încă matur, responsabil 100%. Este un adult în devenire. El este precum o plantă. Până la maturitate, până la a da roade durează. În funcție de specie. Atât plantele cât și animalele au o perioadă în care dau roade și devin independente. Ființei umane îi ia cel mai mult până să devină independentă; 18 ani mai exact.
Relația copilului cu banii, de când începe?
Educația financiară poate începe de la vârsta de 3 ani. La această vârstă intră în colectivitate. Atunci i-a contact cu foarte multe lucruri: jucării și accesorii ale copiilor pe care ”le vrea și el” și este normal, pentru că, la această vârstă, este egoist și posesiv. Tot mediul înconjurător se ”învârte” în jurul său.
Educația financiară făcută la această vârstă nu este ușoară, însă acum copilul este precum ”un burete”- absoarbe toată informația primită.
Educația financiara nu este despre economisire, investiții, ci, acum se face cunoștință cu banii: ce sunt ei și cum se câștigă. Faptul că copilul cunoaște banii îl ajută să descopere lumea. Lumea nu se învârte în jurul banilor, însă avem nevoie de ei. Dacă află și cum se fac ei, atunci am creat bazele economisirii. Un copil care află curând că banii nu cresc în copaci, că ei se produc și conștientizează prin faptul că părinții stau la muncă atât timp cât el este la grădiniță, iar un copil care sta toată ziua la grădiniță unde merge dimineața – în zorii zilei și pleacă când se înserează, percepe că este mult. Percepe cam cât se muncește pentru ei. Aici trebuie avut grijă să nu o dicem în extrema de a îi transmite că: ”banii se fac greu” – ceea ce conduce la limitare.
Creșterea și dezvoltarea copilului de 3-5 ani
În momentul în care îi spunem copilului NU: ”Nu cumpărăm tot magazinul” punem bazele economsiirii și a responsabilității. Un copil care va afla că nu poate să își cumpere ceea ce își dorește va căuta soluții. (Piața muncii caută oameni care să găsescă soluții, să vină cu idei și să le implementeze pentru a aduce un plus de valoare societății.) În momentul în care copilul primește nu, el va găsi soluții să poată cumpăra. Cea mai la îndemână soluție a lui este plânsul și urlatul: ”Vreau!” Poate știi această soluție. Ei bine, tu, părintele său, îl poți îndruma să găsească soluții mai inteligente, cum ar fi să producă bani, să aibă și el banii lui și să își cumpere atunci când are banii. Va accepta această soluție și va veni deschiderea din partea lui.
Cursuri pe care le poți urma atât tu, părinte pentru a afla ce relație să ai tu cu banii și cum să faci educație financiară copilului, cât și cursuri la care să participe direct copilul, găsești aici: https://financialparenting.eu/
Jocurile copilăriei – premisa dezvoltării inteligenței
La această vârstă copiii se formează. Pun bazele inteligenței lor și învață jucându-se. Aceasta este activitatea fundamentală la vârsta preșcolarității (3-5/6 ani). Copiii învață tot ceea ce au în jurul lor descoperind și jucându-se.
Nu este potrivită la această vârstă lecțiile: informația, docmatismul; tot ceea ce vine pe cale verbală nu este inteligibil pentru un copil de 3-5/6 ani. Tot ceea ce este abstract are nevoie de aplicabilitate. De aceea, când învățăm un copil mic îl învățăm arătându-i lucrul despre care îi vorbim, îl lăsăm să interacționeze cu el: să îl manipuleze, astfel încât să îi devină familiar și să îl perceapă. La această vârstă percepția este calea dezvoltării și cunoașterii lumii.
Nu are rost să îi ascundem banii, atât timp cât aceștia fac parte din viața noastră.
Relația copilului cu banii
Copiii învață lucruri pentru viață imitându-și părinții. Așa începe relația copilului cu banii. Ei își observă părinții și acționează ca atare, atunci când sunt puși în acea postură. Chiar dacă nu imediat, ei vor acționa, chiar și peste zeci de ani.
În momentul în care tu, ca părinte, stai la masă cu toți membrii familiei și discutați bugetul, împărțiți cheltuielile și discutați despre obiectivele voastre financiare, el, când va fi mare, va face același lucru în familia sa: își va aduna familia și va organiza bugetul familiei. În schimb, dacă trăiește într-un mediu în care nu se vorbește despre bani pentru că ei ”sunt puțini și nu ne ajung”, ”nu sunt importanți” subiectul banilor va fi unul tabu în familia sa.
Deși este mic, copilul poate să stea în jurul mesei voastre, în preajma discuției, să participe pasiv. Cu toate acestea va reține impresia pe care a avut-o legat de respectiva situație; va păstra atmosfera: dacă era un apăsătoare sau una relaxată. La această vârstă, informația se fundamentează afectiv. Contează foarte mult dacă emoțiile cu privire la un aspect au fost înmagazinate într-un mod plăcut sau a simțit emoții negative cu privire la acel aspect.
Copiii au o capacitate mult mai mare de a înțelege lucrurile decât ne putem imagina. Copiii înțeleg ceea ce simțim într-un anumit moment, într-o anumită relație.
Ei sunt viitorul nostru și trebuie să avem grijă să îi formăm armonios pentru a se dezvolta ca atare și să fie capabili să se adapteze mediului.
Propun părinților, pe această cale, o carte în care vor găsi 101 idei despre cum să facă educație financiară acasă copilului. Ea poate fi comandată de pe site-ul personal: Psihologia banilor, secțiunea: Magazin. Sunt idei teoretice și practice, astfel încât teoria este îmbinată cu practica. Teoria este pusă în practică armonis pe înțelesul copilului, conform vârstei și interesului său. Cartea abordează activități conforme cu vârsta de 3 până la 11 ani. https://www.psihologiabanilor.ro/product/101-idei-despre-cum-sa-faci-educatie-financiara-copilului-tau/
Succes în conștientizarea banilor și a educației financiare în copilărie!