Haideți să vedem ce înseamnă și ce a fost FNI. Pentru fericiții care nu știu și care nu au pierdut banii cu FNI voi specifica ce a reprezentat și voi pune pe tapet un aspect psihologic care a determinat câteva sute de mii de oameni să aibă parte de un moment nefericit în viața lor.
FNI reprezintă abrevierea de la Fondul Național de Investiții care colecta și administra fonduri mutuale. El promova obținerea de profituri mari la banii economisiți de deponenți. Cu alte cuvinte, un administrator care deținea o sumă mare de bani s-a oferit să înființeze acest fond colector, pentru a strânge banii oamenilor cu promisiunea de a le dubla, în scurt timp, sumele investite. Oamenii, neștiind cum să își investească banii economisiți, au oferit fondului coletor banii lor cu scopul de a se îmbogăți.
Bun! Totul bine și frumos până aici. Am explicat, pe scurt, ceea ce reprezenta FNI. Dar scopul articolului este să aflăm de ce era foarte previzibil ca toți oamenii să își piardă banii și de ce peste trei sute de mii de oameni și-au pierdut, în cele din urmă, banii.
Două concepte asemănătoare, filosofii diferite
Vă mai amintiți articolul cu ancora? Dacă nu, pentru un plus de înțelegere a conceptului, puteți să cititi aici: https://psihologiabanilor.ro/care-este-ancora-ta/. Ancora, în cazul de față, îl reprezintă FMI. Știți ce este FMI? Haideți, pe scurt, să explic ce este FMI și să conchidem, împreună, existența acestei ancore.
FMI reprezintă abrevierea de la Fondul Monetar Internațional, organizație internațională, înființată în 1944, prin Tratatul de la Bretton Woods în care sunt prezente 188 de state membre și al cărui scop principal îl reprezintă promovarea unei economii sănătoase și anume: cooperarea monetară internațională și secundar garantarea stabilității financiare mondiale, facilitarea comerțului internațional, contribuția la un nivel înalt de ocupare a forței de muncă și combaterea sărăciei.
Ați găsit asemănări între cele două?
Strategia de marketing a FNI-ului a fost o ancora. Uite, cum a fost folosită: FNI a creat în mintea omului garantul stabilității printr-o asimilare a denumirii. FMI constituie și acum o instituție de siguranță, de încredere. Ce este diferit? N. O simplă literă. Aceasta a determinat oamenii să investească în ceva ce efectiv nu era posibil: îmbogățirea în scurt timp.
O regulă de aur a economiei spune că dacă ai puțini bani, aștepți mai mult timp pentru a avea o sumă mare de bani, căci banii și timpul sunt două resurse aflate în interdependență.
Ce făcea FNI? Promitea bani fără a respecta această lege de aur în economie. E ca și cum ai pune apă la congelator și aștepți să fiarbă. Și mulți oameni au așteptat să fiarbă. Sau analogia inversă: pui apa la fiert și aștepți să înghețe. Și, astfel, mulți oameni s-au fript.
Litera N a creat această încredere. Ancora creată vine pe fundalul contextualizării după cum bine, cred, că ați realizat. Creierul uman atunci când citește un cuvânt, el supune atenției prima și ultima literă din cuvânt și citește corect, deși între cele două extreme pot exista litere inversate, scrise greșit. ̓“Srpe exelmpu, nu cnteoază în ce odrine arap leiterle”. Creierul nostru este capabil să citească corect toate cuvintele, deși concentrându-ne atenția asupra tuturor literelor din cadrul cuvintelor identificăm că ele nu sunt scrise în aliniamentul corect. La fel se întâmplă și în cazul cifrelelor apărute în cadrul cuvintelor. “M1N73A N0ASTRĂ P0A73 C171 S1 AC3S73 CUV1N73”, fără a ne da bătăi de cap (studiu condus de Marta Kutas director al Centrului pentru Studiul Limbajului al Universității din California, San Diego).
Psihologia banilor
Cea mai mare ”escrocherie” a avut un raționament foarte bun. Din lipsa de informare asupra pieței financiare și asupra produselor de investiții, dar și a regulilor psihologiei, oamenii au mers, din dorința de a câștiga, pe o schemă piramidală, așa cum este cunoscută publicului larg FNI –ul. Rezultatul a constat în pierderea banilor. Muți oameni și- au oferit agoniseala de o viață. Totul însă a fost o inginerie psihologică. După cum ați putut observa, totul a fost o foarte bună făurire a conceptelor psihologice.
Conceptele din psihologie sunt folosite în cadrul campaniilor de marketing. Însă este foarte bine, ca în domeniul financiar, pentru a nu fi păcăliți, să cunoaștem informațiile de bază din piață. Sunt câteva informații generice, pe care orcine trebuie să le cunoscă. Toate aceste sunt folosite de investitorii de renume pentru a își constitui averea:
- Timpul și banii sunt în interdependență. Dacă avem puțini bani trebuie să îi investim pe o perioadă mare pentru a obține un profit mare.
- Instrumentele financiare precum: obligațiunile și titlurile de stat nu oferă dobândă mai mare de 4% pe an, în țara noastră. Acțiunile (părți din companii) generează un profit mai mare, însă o medie anuală este de 8% / an. Acțiunile sunt cele care generează mare parte din profit, însă, fluctuațiile lor sunt mari și este nevoie ca banii investiți să rămână în cont între 8 și 10 ani.
- În afară de o afacere, investițiile nu pot generea un profit mai mare decât procentul oferit de instrumentele financiare.
- Investițiile profitabile, cu un risc moderat, includ instrumente financiare cu vechime pe piață. Siguranța că nu îți pierzi banii o reprezintă vechimea pe piața financiară a respectivului instrument.
- Niciodată să nu pierzi bani. Pentru unii investitori aceasta este prima și cea mai importantă regulă în investiții.
- Investiția să aibă cât mai multe plase de siguranță. Companiile de investiții să aibă, pe cât posibil, companii care să continue investiția clienților lor și să participare la Fondul de Garantare.
Ca să te îmbogățești este necesar să cunoști unele informații, să înveți sau să vorbești cu un expert financiar. Lăcomia, dorința de avuție rapidă provoacă pierderi imense.
Cu cât cunoaștem mai multe aspecte despre bani: cum funcționează ei și despre noi: despre cum funcționăm noi ca ființe umane și psihicul nostru, astfel de situații neplăcute nu se vor mai repeta. Te rog să nu mai dai voie unei astfel de situații să se repete. Este foarte important să te educi. În primul rând, să fii deschis informațiilor pe care le primești și să cauți justificarea lor, astfel încât informația să bată emoția.
Foarte mare atenție și în ceea ce privește modul de abordare a tot ceea ce vizează acțiune financiară. După o astfel de situație foarte mulți oameni, chiar dacă nu au pierdut ei banii sau cineva apropiat lor, nu mai investesc, nu mai vor să își țină banii în bancă. Nici această abordare, la extremă, nu este dezirabilă. Nici reversul medaliei nu este de dorit; ca din cauza unei întâmplări nefericite să nu investească și, ca atare, să nu se poată întreține la pensie pentru că banii economisiți nu le vor ajunge decât pentru un minim de medicamente și hrană.
Intâmplări nefericite precum investiția frauduloasă FNI nu se vor mai repeta. Astfel de scheme piramidale nu mai sunt permise în piață. A luat ființă A.S.F. (Autoritatea de Supraveghere Financiară) care supervizează toate acțiunile financiare.
Cu toate acestea, este nevoie să te menții activ: să citești, să te informezi și să păstrezi doza de realism, fără a fi sceptic la orice pas, la orice decizie financiară iei.
Vă doresc spor în educația financiară a voastră și a celor din jurul vostru și succes în conștientizarea banilor (resursa cea mai de preț în viața unui om)!